Kategori : Cerpen Tajuk : Bermain Dengan Api . Penulis : Anonym

 




                                                                Bermain Dengan Api


Ketika Aku melihat dengan mata yang tidak berdaya ketika api menjilat rumah di hadapan. Aku tidak dapat menahan diri untuk bertanya-tanya apakah perkara ini benar-benar terjadi.

 

Terus terang, Aku tidak tahu apa maksudnya dari segi implikasi terhadap kehidupan Aku sendiri. Mungkin pada masa berikutnya Aku melamar pekerjaan, akan ada cap  "TIDAK AKU" yang mengancam timbul di latar belakang Aku. "Bakar rumah kencannya setelah mereka keluar ... dua kali." Seolah-olah itu adalah kesalahan yang lebih munasabah sekiranya berlaku kemudian dalam hubungan. Sekurang-kurangnya dia boleh mendapat ihsan untuk menipu Aku atau sesuatu sebelum Aku membakar rumahnya.

 

Mungkin ia selamat, Aku berdoa. Teduh tingkap yang bergoyang-goyang di engselnya, nyaris tidak utuh di tengah-tengah api, dijaga ke tanah dengan duri yang menyedihkan. Aku merengus.

 

Bunyi berdengung berseru di sekitar kita, anggota bomba berusaha untuk mengatasi bencana. Pinggir bandar yang mengantuk mungkin terdesak untuk kemalangan aneh seperti ini, kata Aku sendiri. Aku hanya dapat membayangkan ada sekurang-kurangnya empat gerai berita mempercepat perjalanan mereka ke sini pada waktu yang tepat ini.

 

Sungguh, itu bukan salah Aku, Aku beralasan. Aku tidak memintanya untuk mengadakan majlis makan malam yang diterangi cahaya lilin yang kelihatan lebih menyerupai pandangan daripada hati Aku untuk memberitahunya. Aku pasti tidak memintanya meletakkan tangan di lutut Aku tanpa amaran. Bukan itu yang Aku fikirkan. Dan Aku pasti tidak dapat dipertanggungjawabkan untuk refleks sepantas kilat Aku yang menyebabkan kaki Aku mengambil fikiran sendiri dan menendang meja sisi, memicu reaksi berantai (secara harfiah dan kiasan) lilin jatuh seperti domino dalam mesin yang direka semata-mata untuk membakar rumah.

 

Manap duduk agak jauh di blok, memerhatikan ketika responden pertama berarak masuk dan keluar dari bekas bangunan pangsapuri. Tidak ada yang terluka, syukurlah, tapi sepertinya itu tidak melembutkan pukulan seperti yang Aku harapkan. Dia menatap tanah dengan kosong, menyusun batu dan batu dari kebun berhampiran ke sebuah gunung kecil di antara kakinya. Terdapat sesuatu yang sangat menyedihkan apabila menyaksikan seorang lelaki berusia tiga puluh tahun yang mengalami keadaan seperti kanak-kanak di tengah-tengah kekacauan.

 

Aku menghampirinya dengan sehalus mungkin. "Hei," Aku menawarkan, dengan malu-malu, "Apa yang sedang dilakukan?"

 

Manap menendang timbunan di depannya, mengirim hiruk-pikuk kerikil terbang ke mana-mana. "Mengingatkan diri Aku akan ketidakkekalan hidup." Dia menarik nafas dalam-dalam sebelum menghela nafas yang terdengar curiga seperti terisak.

“Anda telah memberitahu Aku bahawa anda ingin mencuba kehidupan lain. Mungkin sekarang waktunya?" Aku segera menyesali cadangan itu, sekejap dia menunjukkan petunjuk yang jelas bahawa humor tidak diingini ketika ini. Aku tertanya-tanya adakah Aku harus menambah "Adakah anda mempunyai insurans?" untuk set soalan kenalan anda tarikh pertama Aku. Tuhan tahu Aku memerlukan mereka, memandangkan hubungan ini baru sahaja berhenti.

 

Seseorang bertemu dengan Aku, menarik Aku dari fikiran Aku sendiri. Ia adalah kamera untuk stesen berita tempatan yang tidak pernah Aku dengar. Dia meminta maaf cepat sebelum bergegas ke tempat kejadian, di mana seorang wartawan dengan panik menyesuaikan pakaiannya, bersiap-siap untuk ke udara.

 

"Ok," aku mengaku, malu-malu, "Aku bahkan tidak pasti bagaimana untuk mulai meminta maaf -"

 

Deringan telefon bimbitku yang terputus mengganggu deklarasi besarku. "Maaf," Aku meringis bahkan lebih meminta maaf, memandangkan itu adalah ibu Aku di talian, "Hello? Ibu? " Aku menjauhkan telefon ke telinga Aku dengan putus asa, bersyukur kerana keluar dari apa yang pasti menjadi bencana permintaan maaf.

 

"Hello!" Suara ibu Aku agak kabur oleh suara perbualan di latar belakang. "Ibu hanya menonton berita. Terdapat semacam api yang cukup dekat dengan tempat tinggal kamu. "

 

Oh tidak.

 

"Ya, tentang itu……" Aku bermula, dengan cepat terganggu oleh tiba-tiba dia tersentak dan menyedari bahawa Aku sedang perhatikan oleh kamera seseorang. Aku melambai separuh hati.

 

Seorang penyiar berita berkilau ke arah Aku, keriting merahnya yang cantik meniru warna cahaya di sebelah kami. "Aku di sini bersama dua penghuni bangunan," dia memutar mikrofon ke arah Aku, "Encik, adakah anda tahu bagaimana api ini bermula?" Matanya yang menusuk hijau kelihatan menjangkau ke lubuk jiwa Aku.

 

Aku meneguk. "Um, sebenarnya……… tidak," Aku rasa mungkin akan pengsan, teringat Aku ada di telefon. "Aku ..." Aku panik dan mengeluarkan 'no comment' sebelum benar-benar melarikan diri. Aku meminta maaf kepada ibu Aku, dengan memberi jaminan bahawa Aku akan menerangkannya sebelum berhenti sebelum dia berpeluang untuk bertindak balas.

 

"Halus," Manap muncul entah dari mana, mengejutkan Aku.

 

Aku jatuh di tepi jalan, sedikit lebih jauh dari apartmen setelah percutian kecil Aku, merangkul kepala Aku di tangan Aku. Dia duduk di sebelah Aku, tidak berkata apa-apa untuk sementara waktu.

 

Akhirnya, Manap menepuk bahu Aku dengan canggung sebelum membuat lelucon tentang bagaimana Aku harus menghiburkannya.

 

"Anda tidak akan ditangkap kerana kemusnahan harta benda," Aku mengerang.

 

Seorang anggota bomba berjalan ke arah kami, rambut berambut hitam lebat yang dilapisi dengan lapisan abu halus. "Kamu anak-anak ok tak?"

 

Aku memerhatikannya dengan penasaran, yakin dia berusia lima tahun lebih muda daripada kami berdua.

 

"Jadi, apakah polis akan datang menjemputku di sini, atau ...?"

 

"Anda ...." dia menarik nafas, "anda rasa anda menyebabkan ini?

Tidak, tidak," dia melambaikan tangannya, menolak idea itu, "ada kebocoran gas di apartmen di atas. Cukup pasti insurans mereka akan melindungi mereka. Sekiranya mereka tidak dapat ditolak, mereka pasti akan malam ini. "

 

Separuh lega dan separuh tersinggung kerana tidak percaya lelaki itu bahawa Aku yang melakukan pembakaran, Aku mengucapkan terima kasih dan memerhatikannya ketika dia berlari kembali ke kru yang lain.

 

"Jadi," Aku kembali menghadap Manap, merasa sedikit takut, "Aku rasa kau tidak mahu makan malam sekarang?"

 

"Sejujurnya," Manap meraba-raba rambut kerinting yang agak kusut. Dia menggigit bibirnya, dengan jelas bergumul dengan penghinaan apa pun yang hendak dia sampaikan padaku.

 

Otak Aku mula mengisi tempat kosong.

 

"Aku rasa lebih baik jika tidak."

 

"Aku lebih suka kembali ke bangunan pangsapuri Aku yang terbakar."

 

"Aku rasa dengan berpacaran kau akan menaikkan premium insurans hayat Aku."

 

Manap menatap mata Aku sebelum menangkap Aku secara tidak berjaga-jaga.

 

"Baiklah."

 

"Tunggu, betul?" Percubaan Aku untuk memainkannya dengan hebat gagal, semangat dan kehairanan terpancar di seluruh wajah Aku yang kusam.

 

"Tapi!" Dia mengangkat jari sebagai protes, "Hanya jika kamu berjanji akan membayar ...," Manap meletakkan jari di dagunya dan pikirannya berputar, "sekurang-kurangnya sepuluh kali ganda."

 

"Jadi apa yang Aku dengar," Aku sedikit tenang, keyakinan pulih, "adalah bahawa kau ingin meminta sepuluh kali ganda !."

 

Manap mencebik. "Kau membakar rumah Aku. Itu bahan pemerasan emas yang kukuh. Tidak mungkin Aku boleh membiarkannya sia-sia. "

 

Aku tergelak, "Ini kedengarannya sihat."

 

Ketawa, Manap berdiri dan meraih tangan Aku, mengikat jarinya di tangan Aku. Aku merasakan diri Aku memerah………. atau mungkin itu hanyalah pantulan api di kejauhan.

 

"Aku hanya bergurau," dia menyeringai.

 

Ketika kami berjalan ke kejauhan, bara api yang tersisa menyala di belakang kami, Aku dapat bersumpah Aku mendengarnya berbisik, “Aku tak bergurau!”.



1082 patah perkataan

Comments

Popular posts from this blog

JOM BACA ESEI REMAJA KATEGORI MENENGAH RENDAH.

Kategori : Fiksyen (Nanoteknologi) Tajuk : NanoMedic. Penulis : Mat Remaja

Kategori : Fiksyen Tajuk : Ejen Rahsia Tapai Pulut. Oleh : Haseef (Pemenang)